Gelukstip: word vrijwilliger

woensdag 4 maart 2015 Lies 0 Opmerkingen

Momenteel loopt de week van de vrijwilliger en daar staan we op deze blog graag even bij stil.

Niet alleen omdat deze blog zonder vrijwilligers gewoonweg niet zou bestaan (bedankt iedereen!), maar ook omdat vrijwilligerswerk enorm zinvol en verrijkend kan zijn.

Als ik zelf een tip zou mogen geven aan elke single die wel eens worstelt met het single-zijn, dat is het: word vrijwilliger.

Zelf heb ik er al een lange 'loopbaan' als vrijwilliger opzitten.

Ik was nog een tiener toen ik al kinderen animeerde als monitrice. Later dook ik de wereld van het bejaardentehuis in, organiseerde ik mee een inzamelactie voor mensen in vluchtelingenkampen, hielp ik jongeren met hun schoolwerk, las ik boekjes voor aan kleuters, schreef ik voor tijdschriften van diverse verenigingen en draaide ik volop mee in raden van bestuur.

Het mooie aan vrijwilligerswerk is dat het je helpt om je eigen problemen te relativeren. Je komt binnen in werelden die totaal verschillen van de jouwe, werelden die je anders zelden te zien krijgt: die van kinderen die niet zo'n liefdevolle thuis hebben als jij, van omaatjes die 5 kinderen op de wereld gezet hebben, maar nauwelijks bezoek krijgen in het bejaardentehuis, van asielzoekers, mensen met een beperking, ... Het doet je beseffen dat je - zelfs zonder lief noch kroost - toch verdomd goede kaarten getrokken hebt in het leven.
Vrijwilligerswerk maakt dat je veel minder gefocust raakt op jezelf en meer op de anderen. Ik vind dat nog altijd de beste therapie tegen de grote en kleine single-verdrietjes en -akkefietjes die we allemaal wel kennen.

Vrijwilligerswerk schenkt veel voldoening. Toen ik in de World Book of Happiness las dat vrijwilligerswerk gelukkig maakt, kon ik dat alleen maar beamen.
Zo zal ik nooit het moment vergeten waarop een demente vrouw plots haar hand op de mijne legde. De blik in haar ogen straalde zoveel warmte en dankbaarheid uit omdat ik de tijd nam om haar langzaam te eten te geven. Die hand en die blik, die waren voor mij veel meer waard dan een mooi loon.

Het vrijwilligerswerk heeft er ook voor gezorgd dat ik nu over een stevig netwerk beschik. Door lange tijd intens samen te werken, ontstonden er stap voor stap vriendschappen voor het leven. Vrijwilligerswerk is een prima manier om heel spontaan nieuwe mensen te leren kennen.

Voorts heb ik dankzij vele uren van gratis engagement dingen geleerd die mij goed van pas komen op het werk. Mijn organisatietalent werd erdoor aangescherpt. Idem voor mijn communicatievaardigheden.

Vrijwilliger zijn, heeft mij ook meer inzicht gegeven in maatschappelijke fenomenen zoals armoede en migratie. Ik ben er een stuk empathischer en milder door geworden. Mijn visie is niet meer alleen bepaald door wat ik verneem via de media en opvang in de wandelgangen, maar door mijn eigen ervaringen als vrijwilliger.

Een job als vrijwilliger vinden, is niet zo moeilijk. Er zijn diverse sites met vacatures: vrijwilligerswerk.be bijvoorbeeld. Voor de Oost-Vlamingen is er ook een databank van de Provincie.

Soms zoekt men vrijwilligers voor een of meerdere uren, soms gaat het om een langetermijnengagement dat veel tijd opslorpt. Feit is dat er voor elk wat wils is.

Zonder de vele singles die vrijwilliger zijn, zou het vrijwilligerswerk niet de omvang kennen die het nu heeft. En zonder al dat vrijwilligerswerk zouden die singles nooit geworden zijn wie ze nu zijn.

Redenen te over dus om het leger single-vrijwilligers te vervoegen.


Graag ook een link naar een interessant opiniestuk over vrijwilligerswerk: vrijwilligerswerk is een aanklacht.

0 reacties: