Ode aan de man

zaterdag 3 mei 2014 Lies 9 Opmerkingen

Beste mannelijke lezers,

Ik wil me bij jullie excuseren. Jullie werden hier namelijk al meermaals door het slijk gehaald. Omdat enkelingen onder jullie plakkerig zijn, ons oneerbare voorstellen doen (zoals hier en hier beschreven) en ons veel dateleed bezorgen. Ook wel omdat we ons hart vasthouden als bepaalde mannen bij ons thuis komen klussen. Ooit verscheen er hier zelfs een lange reeks over foute mannen. Dat die geschreven werd door een man verzacht hopelijk wel jullie pijn.

Dus wil ik iets goedmaken in naam van al mijn geslachtsgenoten. Hoe ik op dat idee kwam? Wel, ik was onlangs met een vriendin op fietstocht. Telkens we in de problemen kwamen, bleek de juiste man op te dagen op het juiste moment. Ketting afgevallen midden in een eenzaam, donker woud? Daar komt toch wel toevallig net een fietser langsrijden die ze er prompt weer oplegt en daarna voortfietst met vuile handen (en wij met propere). Binnenband die door de buitenband komt piepen? Even een jongeman aangesproken en een paar minuten later voert hij ons en het fietswiel al naar een fietsenmaker. Zwaar beladen fiets? De mannen van de NMBS tillen die wel even op de trein terwijl wij goedkeurend mogen toekijken.
Last met (rol)trappen bestijgen en afdalen met de loden bolide, een toevallige passant neemt het wel even over.

Mijn conclusie: 95% van de mannen zijn gewoonweg schatjes. Bij deze dus dank aan alle lieve mannen die ons pad kruisen, aan al diegenen met wie we gewoon een leuke babbel kunnen hebben, aan zij die met de glimlach en met kennis van zaken onze technische akkefietjes verhelpen zonder op ons neer te kijken en die ons slechts bespringen als ze zeker zijn dat we dat zelf ook willen :-).

9 opmerkingen:

  1. Zeg lieve Lies, zat er tussen al die aardige, behulpzame, schattige mannen nu niet 1 tussen die uw aandacht in het bijzonder trok? :-)
    Als dat zo geweest zou zijn, hoe had je de man in kwestie dan het best kunnen aanspreken? Van een tweede ontmoeting zou het niet gauw komen, dus als je wat had gewild, was enige assertiviteit geboden. Maar omdat ik het stukje van vier jaar terug las dat je van al te veel assertiviteit bij de man niet gecharmeerd bent, was ik nieuwsgierig hoe zo'n -hypothetisch- geval zou aanpakken. Volgend logje een droommanlogje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het goed is mag het ook gezegd worden .. we durven dat wel eens vergeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Lehti, ik was erbij, en 't waren inderdaad schatjes. Die van de kapotte fietsband trok misschien een klein beetje de aandacht. Maar toch. Iets met leeftijden en zo. Niet meteen dé mannen van ons leven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He, Esmeralda. Tja Niet meteen dé mannen van ons leven ;-) maar wat was dat dan wel geweest. Durf jij niet een keer een droommanlogje te wagen ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt ook jij voor je lieve post! Wanneer ik door je tekstjes blader, moet ik concluderen dat het ronduit fantastisch voor jou is om single te zijn. Ik wens je dan ook van harte toe dat je het leven "op je eentje" voor altijd met volle teugen kan blijven inzuigen! Nog een laatste advies: het onderwerp mannen komt zo vaak bij je voor dat het mij het laatste obstakel lijkt voor onbegrensd geluk. Laten vallen dus, dat gaat voor allen de win-win situatie zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Das een zeer terechte blog, Lies, chapeau! Mannen lijken willekeurig steeds meer gestigmatiseerd te worden als potentiële geweldenaar, pedofiel, creep,... En met wantrouwen bejegend te worden... Verschillende vliegtuigmaatschappijen laten bvb niet toe dat een kind naast een wildvreemde man zit... http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_sex_discrimination_policy_controversy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn geschreven Lies. Vooral de laatste zin is supergrappig. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben blij dat ik bij die 95% hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel fijn stukje, heel mooi geschreven. Als man weet je uiteraard zelf ook wel dat er rare types rondlopen met soms rare gedachten/bedoelingen (en die heb je evengoed bij vrouwen), kijk maar rond bij het weggaan en je haalt ze er regelmatig zo uit. Jammer genoeg zorgen die voor een stempel die soms op alle anderen gedrukt wordt.
    Dus heel fijn om dit te lezen, en dikke merci voor deze ode aan 'de goeie exemplaren'.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen