Sing(le) for the climate

maandag 10 september 2012 Lies 1 Opmerkingen

Op 22 september trek ik naar het Gentse Sint-Pietersplein om te gaan zingen voor het klimaat.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik getwijfeld heb. Want welke wereldleider ligt er nu wakker van filmpjes met zingende mensen?

Nic Balthazar's boodschap dat de toestand zo ernstig is dat politici er nu iets moeten aan doen, klinkt ook niet erg geloofwaardig wanneer ze net uit zijn mond komt. Want wie zien we vrolijk het vliegtuig ophuppelen op de tv? Juist. Idem voor de bv's die het promofilmpje hebben ingezongen. 't Is een beetje van 'Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar m'n daden'.

En toch ga ik. Geen kinderen hebben, is namelijk geen reden om van 'après moi le déluge' je devies te maken. En baat het niet, het schaadt ook niet.

Misschien helpt het toch een beetje als er duizenden mensen hun keelgat open zetten. Hopelijk durven politici dan wel drastische maatregelen te nemen zonder bang te zijn voor hun herverkiezing.

Op je eentje je best zitten te doen om de aarde wat te ontzien heeft trouwens weinig zin als massa's anderen gewoon maar lustig verderdoen. Heel nobel al die pogingen van jou, maar wel volstrekt zinloos. Dus ja, laten we maar tonen dat er een draagvlak is.

En Nic Balthazar doet het toch maar. 't Is trouwens moeilijk nee te zeggen tegen het vliegtuig als je het nodig hebt om je werk te doen. En wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

See you dus op het Sint-Pietersplein. Zelfs als je niet kan zingen. In die massa gaat dat helemaal niet opvallen. Geen excuus dus om er niet te zijn.


1 opmerking:

  1. "Baat het niet, het schaadt ook niet" is hier inderdaad wel van toepassing. En ik hoop inderdaad ten zeerste dat de meesten ook iets in hun eigen gedrag wijzigen, anders klinkt de boodschap aan de politici echt wel heel hol ...

    BeantwoordenVerwijderen