Foute mannen

vrijdag 23 december 2011 Gastblogger 10 Opmerkingen

Ik ben dan wel een man, maar ik ga toch eens tegen mijn eigen winkel schrijven.
Of beter tegen mijn eigen soort... Het datinglandschap blijkt namelijk vol te lopen met 'foute' mannen.
Als man heb ik daar zelf gelukkig niet al te veel last van.

Alhoewel...

Dit klein percentage 'foute' mannen heeft er een handje van weg om alles om zeep te helpen voor de rest van onze soort. Vrouwen denken namelijk dat we allemaal hetzelfde zijn.

En dat snap ik niet goed...

Zij die anders zó goed zijn in het blootleggen van onze "kleine" imperfecties zijn blijkbaar volledig verblind als ze eenmaal op dating pad zijn. Want zeg nu zelf: hoeveel keer hebben wij mannen nog niet met lede ogen moeten aanzien hoe een vrouw weer met open ogen in de val van zo'n fout sujet loopt. Wij soortgenoten zien al van op 100 km afstand dat die vrouw zich in het ongeluk gaat storten maar blijkbaar ziet zij dat niet. En wat het erg erger maakt: als ze eenmaal een paar keren ontgoocheld is wordt de rest van ons met hetzelfde scheve oog bekeken... Zéér vervelend! Daarom krijgt u de komende week een kleine gids als een poging om het voor de vrouwen iets gemakkelijker te maken de belangrijkste categorieën van 'foute' mannen te herkennen:

Als eerste: 'Eenrichtingsman'



"Don't call us, we'll call you" is zijn devies. Op het eerste gezicht de ideale man: zelfzeker, aantrekkelijk, charmant... maar meestal onbereikbaar. Hij heeft altijd wel een of ander goed excuus waarom jij hem niet mag bellen: de buren klagen altijd dat zijn telefoon te luid rinkelt, zijn hond geeft dan altijd over, ... Of anders is het omdat hij altijd druk bezig is met zijn werk, waardoor hij wel eens verward wordt met de 'workaholic'. Af en toe heeft hij wel eens een momentje vrij en die momenten samen zijn altijd fantastisch, alleen zijn die er te weinig... De grootste reden van zijn zelfzekerheid en onbereikbaarheid is echter dat hij nog een back-up plan heeft: zijn vrouw... Als het witte streepje rond zijn ringvinger, de achterdochtige blikken naar de deur en de telefoontjes die prompt afgedrukt worden geen belletje doen rinkelen (snap je'm?) dan zouden het feit dat hij ver weg woont en dat je nooit vrienden of kennissen van hem te zien krijgt dat wél moeten doen...

(Wordt vervolgd)

Met dank aan onze gastblogger

10 opmerkingen:

  1. Da's een classieker hé, vrouwen die zeggen dat ze altijd de verkeerde mannen uitkiezen, maar als je hen dan iemand voorstelt die geen 'gladden typ' is, dan weten ze al na 5 sec dat het "hun type" niet is. Tja... zo blijf je natuurlijk enkel bij het verkeerde soort man uitkomen hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je ziet hetzelfde fenomeen bij mannen. Wij soortgenotes zien onmiddellijk dat bepaalde vrouwen niet deugen (vaak gemene karakters in sexy outfit) en zien met lede ogen toe hoe mannen er toch voor vallen.
    Eigenlijk is er geen verschil tussen mannen en vrouwen op dat vlak: we worden veel te dikwijls verblind door de looks en de verleidingstrucks van de foor.
    Misschien zijn we fout geprogrammeerd, Rigel ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm, ik denk niet dat ik me laat (ver)leiden door 'looks'. Maar ik merk bij véél mannelijke collega's dat zij daar wel voor vallen.
    De verleidingstrucs werken misschien dan weer wel bij mij... Moeilijk te zeggen... Trucs zijn per definitie moeilijk te doorzien door hun doelpubliek, anders zouden ze niet werken ;-)

    Het klinkt misschien cliché, maar ik denk dat de reden waarom zoveel mannen voor looks vallen puur genetisch is. Er voor zorgen dat zijn genetisch materiaal verspreid wordt is voor de man voldoende; hij hoeft er daarna niet bij te blijven hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In welk opzicht eigenlijk fout? De man in kwestie ziet er vast niet fout uit, ruikt vast niet verkeerd en zegt -zeker tijdens 'de balts'- ook geen foute dingen. Een prima match dus. Alleen wordt van de vrouw die op zijn avances ingaat verwacht dat zij huisje-boompje-beestje wil. En, Lies heeft gelijk, andersom geldt net zo goed. Is er dan niet iets mis met de wederzijdse verwachtingen? One-night stand versus voor altijd samen amen. Dat vrouwen om die reden op alle mannen zouden afknappen, geloof ik niet zo. Ben benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lehti, er wordt zeker niet verwacht dat vrouwen steeds voor huisje-tuintje-beestje gaan. Als ze bewust voor een one-night-stand kiezen dan is fysieke aantrekkingskracht en een beetje intelligentie en empathie het enige wat belangrijk is.

    Het gaat hier echter over een langdurige relatie opbouwen en dan worden andere eigenschappen óók belangrijk. En dan blijkt inderdaad dat we dikwijls verkeerde keuzes maken en niet doorhebben wat voor iemand hij of zij is, terwijl het andere geslacht dat al lang door heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben al benieuwd naar de volgende tips ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rigel, je schreef "Er voor zorgen dat zijn genetisch materiaal verspreid wordt...". Ongelukkigerwijs zouden dergelijke 'aantrekkingen' (welk genetisch materiaal geeft me de grootste kans op gezond nageslacht) ook bij vrouwen een rol spelen. Zo zou de vrouw zich tijdens de eisprong tot de meer macho man aangetrokken voelen, op andere dagen meer door het 'zorgende' type.

    Natuurlijk herken ik je verhaal best, maar om de 'foute man' zonder meer de schuld geven van 'Zij, arme, die er intrapt' gaat me te ver. Veel 'foute' mannen zijn manipulatief. Je staat er bij en je kijkt ernaar. Maar soms heeft de vrouw er kennelijk ook iets te halen. Gelooft ze liever in sprookjes die niet bestaan. Of hij natuurlijk. Frustrerend en ingewikkeld.

    Wat versta je precies onder die ontgoocheling waardoor ze scheve ogen houdt naar elke vent? Is het niet juist door elke verantwoordelijkheid voor het mislopen van de relatie bij hem te leggen, dat ze er volgende keer weer intuint? Zelfkennis is ook een ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lehti, heel dit 'redder van de arme vrouw' gedoe mag met een flink korrel zout genomen worden hoor :-)

    Ik weet best wel dat het allemaal wat genuanceerder in elkaar zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ...maar ik vind het wel héél interessant om over het hele 'vrouwen versus mannen' gedoe van gedachten te wisselen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wie op foute mannen valt, is volgens mij idd nog nt echt klaar met zz...
    Zolang het enigszins complementair blijft, is ieder content.
    Echter, eens een eigenschap gaat 'doorschieten' (de een te afhankelijk en de ander te zorgend) dan gaat het mis. Oplossing: therapie voor iedereen? :) Het is heel moeilijk om uit je gewoontes te breken maar je er bewust van zijn, doet al heel wat. Zou hier nog heel wat kunnen schrijven maar dit volstaat wel denk ik; you get what you give!!!!

    BeantwoordenVerwijderen